"აბაკი"-სასწავლო რესურსი
აბაკი
ინსტრუქცია: აბაკი საანგარიშო „დაფაა“. მასზე ათეულებად გამოყოფილია ჩაღრმავებული წრეების
10 სვეტი. ე.ი.აბაკზე სულ 10 ათეული ,ანუ 100 წრეა. წრეების ყოველ სვეტში აბაკის ფენებს შორის
მოთავსებულია მოძრავი „ენები“. მათი ამოძრავებით- გამოწევით და შეწევით წრეები „იხსნება“ და
10 სვეტი. ე.ი.აბაკზე სულ 10 ათეული ,ანუ 100 წრეა. წრეების ყოველ სვეტში აბაკის ფენებს შორის
მოთავსებულია მოძრავი „ენები“. მათი ამოძრავებით- გამოწევით და შეწევით წრეები „იხსნება“ და
„იკეტება“.
რეფლექსია:
აბაკი განკუთვნილია I-IV კლასის მოსწავლეთათვის .
მათ. I.1. მოსწავლეს შეუძლია ერთმანეთს შეუსაბამოს რიცხვები, რიცხვითი სახელები და
რაოდენობები.
რაოდენობები.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
- ირჩევს და ქმნის მოცემული რიცხვის შესაბამისი რაოდენობის საგანთა ერთობლიობას და
- პირიქით – მოცემულ საგანთა ერთობლიობას შეუსაბამებს რიცხვს;
- ქმნის ტოლი რაოდენობის საგანთა მოწესრიგებულ ერთობლიობას მათი დაწყვილებით;
- კითხულობს და წერს რიცხვებს; გამოსახავს მათ სხვადასხვა მოდელის გამოყენებით;
- გამოყოფს მითითებული რიცხვების შესაბამისი რაოდენობების ჯგუფებს გროვაში
- (მაგალითად, გამოყოფს სამეულს, ხუთეულს, ათეულს გროვაში).
მათ. I.2. მოსწავლეს შეუძლია რიგობრითი რიცხვითი სახელების გამოყენება.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
- ითვლის წინ/უკან ნებისმიერი რიცხვიდან, განმარტავს 11-დან 20-მდე რიცხვების სახელდებას;
- ასახელებს მოცემული რიცხვის წინა და მომდევნო რიცხვებს;
- საგანთა მოწესრიგებულ ერთობლიობაში ასახელებს მითითებული საგნის რიგს; მოცემული
- თანმიმდევრობით და მითითებულ პოზიციებზე განათავსებს საგნებს;
- იყენებს რიგობრივ რიცხვით სახელებს მოვლენათა ან ქმედებათა თანმიმდევრობის აღწერისას;
- ადეკვატურად იყენებს ნულს და მის აღმნიშვნელ სიმბოლოს შესაბამის სიტუაციებში;
- განასხვავებს და ასახელებს ეროვნული ფულის ნიშნებს (მონეტებს და ბანკნოტებს) 20-ის
- ფარგლებში.
მათ. I.3. მოსწავლეს შეუძლია ერთმანეთთან დააკავშიროს თვლა, რიცხვებს შორის
დამოკიდებულებები და შეკრება-გამოკლების მოქმედებები.
დამოკიდებულებები და შეკრება-გამოკლების მოქმედებები.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
- სიტყვიერად აღწერს შეკრების, გამოკლების, ტოლობისა და შედეგის ცნებებს სხვადასხვა
- კონტექსტში (მაგალითად, "დავუმატოთ", "მოვაკლოთ", მიმატება - გაზრდა; გამოკლება –
- შემცირება, განცალკევება, განსხვავება);
- ახდენს შეკრება-გამოკლების თვალსაჩინოდ დემონსტრირებას, განსაზღვრავს განსხვავებას
- (მაგალითად, “რამდენით გაიზარდა/შემცირდა?") და აღწერს რიცხვებს შორის
- დამოკიდებულებებს;
- ზეპირად ანგარიშისას იყენებს 1-ის ტოლი ბიჯით თვლას ან სხვა ხერხს და ახდენს შეკრება-
- გამოკლების მოქმედებათა ურთიერთშებრუნებულობის დემონსტრირებას მოდელის
- გამოყენებით;
- მოცემული გროვისათვის ასახელებს ამ გროვის მითითებულ რაოდენობამდე შესავსებად საჭირო
- დამატებით რაოდენობას; ზეპირად ასრულებს 10-ის გავლით შეკრება-გამოკლებას და ახდენს
- გამოყენებული ხერხის დემონსტრირებას.
მათ. II.2. მოსწავლეს შეუძლია ერთმანეთთან დააკავშიროს თვლა, რიცხვები, რიცხვებს შორის
დამოკიდებულებები და შეკრება-გამოკლების მოქმედებები.
დამოკიდებულებები და შეკრება-გამოკლების მოქმედებები.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
- სხვადასხვა საგნების ან მათი გამოსახულებების მეშვეობით ასრულებს შეკრების და გამოკლების
- ოპერაციებს, ასაბუთებს ან ადგენს მოქმედების შედეგს (მაგალითად,"რამდენით გაიზარდა,
- შემცირდა?");
- ზეპირად ანგარიშისას იყენებს ბიჯით თვლას, ან სხვა ხერხს (მაგალითად, თანრიგების დაჯგუფება,
- მთლიანი ათეულით "გადახტომა"); ახდენს მოქმედებათა ურთიერთშებრუნებულობის
- დემონსტრირებას;
- განმარტავს რიცხვების სახელდებას ქართულ ენაში;
- ზეპირად ასრულებს ათეულის გავლით შეკრება-გამოკლებას და ახდენს გამოყენებული ხერხის
- დემონსტრირებას (მაგალითად, რიცხვით კიბეზე ან საგანთა გროვაზე).
მათ. II.9. მოსწავლეს შეუძლია გარემოში ორიენტირება და ობიექტთა ურთიერთგანლაგების
აღწერა.
აღწერა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
- განალაგებს ობიექტებს მითითებული წესის მიხედვით;
- აღწერს ობიექტის მდებარეობას მეორე ობიექტის მიმართ შესაბამისი ტერმინების გამოყენებით
- (მაგალითად, მარჯვნივ, მარცხნივ, ზემოთ, ქვემოთ);
- გასცემს და თავადაც ასრულებს მოძრაობის ორიენტაციის შემცველ მითითებებს.
მათ. III.3. მოსწავლეს შეუძლია გამრავლება-გაყოფის მოქმედებების შესრულება, მათი შეკრება-
გამოკლების მოქმედებებთან და ერთმანეთთან დაკავშირება.
გამოკლების მოქმედებებთან და ერთმანეთთან დაკავშირება.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
- ახდენს გამრავლების მოქმედების მრავალჯერადი შეკრებით დემონსტრირებას, ხოლო გაყოფის
- მოქმედების დემონსტრირებას - გროვის ტოლი რაოდენობის ჯგუფებად დაყოფით;
- აკავშირებს გამრავლება-გაყოფას ერთმანეთთან, როგორც ურთიერთშებრუნებულ მოქმედებებს და
- ახდენს ამის დემონსტრირებას მოდელზე;
- ზეპირად ასრულებს გამრავლება-გაყოფას მარტივ შემთხვევებში (მაგალითად, ერთნიშნა რიცხვების
- გამრავლება; ერთ და ორნიშნა რიცხვების 10-ზე გამრავლება);
- მოცემული განაყოფითა და გასაყოფის მიხედვით უცნობი გამყოფის განსაზღვრისათვის ირჩევს
- რომელიმე ხერხს ან მოდელს; ანალოგიურად, მოცემული ნამრავლითა და თანამამრავლით
- განსაზღვრავს მეორე თანამამრავლს; განმარტავს გამოყენებულ ხერხს (1000-ის ფარგლებში).
მათ. IV.1. მოსწავლეს შეუძლია რიცხვების გამოსახვა, შედარება და დალაგება პოზიციური
სისტემის გამოყენებით.
სისტემის გამოყენებით.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
- კითხულობს რიცხვებს, სხვადასხვა მოდელის გამოყენებით გამოსახავს რიცხვებს და ახდენს
- პოზიციური სისტემის დემონსტრირებას (მაგალითად, სტრუქტურირებული საგანთა ერთობლიობა,
- რიცხვით სხივზე);
- ასახელებს რიცხვის ჩანაწერში თანრიგებში მდგომი ციფრების შესაბამის მნიშვნელობებს, წარმოად-
- გენს რიცხვს სათანრიგო შესაკრებთა ჯამის სახით;
- იყენებს პოზიციურ სისტემას რიცხვების შედარებისას, ალაგებს მოცემულ ოთხ/ხუთ რიცხვს
- ზრდით ან კლებით;
- ასახელებს მოცემული რიცხვის წინა და მომდევნო რიცხვებს, აგრეთვე უახლოეს ათეულს, ასეულს,
- ათასეულს; ნებისმიერი ოთხნიშნა, ხუთნიშნა რიცხვიდან ითვლის თანრიგების შესაბამისი ბიჯით
- წინ/უკან.
I კლასში გამოიყენება მცირე ზომის აბაკი.მასზე მხოლოდ ორი სვეტია.ანუ 2 ათეული წრეა.ე.ი. 20
ცალი წრე. მოსწავლეებს ეჩვენებათ ,რომ აბაკით თამაშობენ . სინამდვილეში კი, ექმნებათ კონკრე
ტული წარმოდგენა , უვითარდებათ რიცხვთა შედგენილობის დასწავლის უნარი .
ცალი წრე. მოსწავლეებს ეჩვენებათ ,რომ აბაკით თამაშობენ . სინამდვილეში კი, ექმნებათ კონკრე
ტული წარმოდგენა , უვითარდებათ რიცხვთა შედგენილობის დასწავლის უნარი .
აბაკის დახმარებით იწყება ვარჯიში 5-ის შედგენილობის დაუფლებაზე: „გახსენი 2 წრე, ახლა
კიდევ 3. რამდენი წრე გაიხსნა სულ?“
კიდევ 3. რამდენი წრე გაიხსნა სულ?“
მოსწავლეები აბაკის დახმარებით ეუფლებიან ასევე :თვლას, ანგარიშს, გამოაქვთ ლოგიკური დასკვნები
მაგ: „მარჯვენა სვეტში იმდენი წრეა,რამდენიც მარცხენაში და ზედმეტია 1-ით/აკლია ერთი“; ხდება
ფორმირება პირველი მათემატიკური ცნებებისა:
მაგ: „მარჯვენა სვეტში იმდენი წრეა,რამდენიც მარცხენაში და ზედმეტია 1-ით/აკლია ერთი“; ხდება
ფორმირება პირველი მათემატიკური ცნებებისა:
ცნება- „იმდენივე“ : მაჩვენე 3 წითელი წრე , იმდენივე მწვანე წრე ...“ უსინათლო მოსწავლის
შემთხვევაში : „მაჩვენე 3 წრე პირველ სვეტში, იმდენივე წრე მე-2 სვეტში“.
ცნებები-„მეტი“, „ნაკლები“, გაცნობა შეიძლება შემდეგი პრაქტიკული სავარჯიშოების მეშვეობით:
მარცხენა სვეტში გავხსნათ 3 წრე, მარჯვენაში კი 4 წრე. რომელ სვეტშია მეტი წრე მარჯვენაში თუ
მარცხენაში (აქაც მხარეთა ტერმინების ნაცვლად შესაძლოა გამოვიყენოთ ფერების სახელწოდებანი. )
? აბაკის „ენის“ დახმარებით თანდათან ვხურავთ ერთ მარცხენა წრეს , შემდეგ ერთ მარჯვენა წრეს
და ა.შ. დარჩება ერთი ზედმეტი წრე. მასწავლებლის დახმარებით მოსწავლეებს გამოაქვთ დასკვნა:
მარჯვენა სვეტში მეტია წრეების რაოდენობა,ან მარცხენა სვეტში ნაკლებია წრეების რაოდენობა.აქვე
ხდება ცნებების
მარცხენა სვეტში გავხსნათ 3 წრე, მარჯვენაში კი 4 წრე. რომელ სვეტშია მეტი წრე მარჯვენაში თუ
მარცხენაში (აქაც მხარეთა ტერმინების ნაცვლად შესაძლოა გამოვიყენოთ ფერების სახელწოდებანი. )
? აბაკის „ენის“ დახმარებით თანდათან ვხურავთ ერთ მარცხენა წრეს , შემდეგ ერთ მარჯვენა წრეს
და ა.შ. დარჩება ერთი ზედმეტი წრე. მასწავლებლის დახმარებით მოსწავლეებს გამოაქვთ დასკვნა:
მარჯვენა სვეტში მეტია წრეების რაოდენობა,ან მარცხენა სვეტში ნაკლებია წრეების რაოდენობა.აქვე
ხდება ცნებების
„მარჯვენა“, „მარცხენა“ განმტკიცება.
ცნებები: „-ით მეტი“, „-ით ნაკლები“ :
ერთი მოსწავლე გახსნის 5 წრეს, მეორე მასზე 2-ით მეტს , მესამე კი მის წინა გამომსვლელზე 3-ით ნაკლებს,
მეოთხე იმდენივეს, რამდენიც გახსნა მეორემ და ა.შ. მოსწავლეები თავად აფასებენ თანაკლასელის მიერ
შესრულებულ სამუშაოს.
მეოთხე იმდენივეს, რამდენიც გახსნა მეორემ და ა.შ. მოსწავლეები თავად აფასებენ თანაკლასელის მიერ
შესრულებულ სამუშაოს.
პირველი ათეულის შესწავლის მთელ პერიოდში მოსწავლეები ყოველ დღე გამოიყენებენ აბაკს.
ვარჯიშობენ აბაკზე რიცხვი 10-ის შედგენაზე .
ვარჯიშობენ აბაკზე რიცხვი 10-ის შედგენაზე .
მნიშვნელოვანია აბაკის გამოყენება მეორე ათეულზე გადასვლისას. თვალსაჩინოდ მოხდება
ცნებების
ცნებების
„ ათეულისა“ და „ერთეულის“ გაგება/გააზრება.
მომდევნო კლასებში აბაკი მოსწავლეებს აძლევს ძალზე ნათელ წარმოდგენას თანრიგებზე . აქ
გამოვიყენებთ 100 წრისაგან შემდგარ აბაკს.აბაკის უკიდურეს მარჯვენა სვეტს პირობითად დაერქმე-
ვა ერთეულების სვეტი, მის მარცხნივ მდებარეს-ათეულების, შემდეგს-ასეულების და ა.შ. ამ მეთო-
დით მოსწავლეები შეადგენენ სამნიშნა, ოთხნიშნა...რიცხვებს, რაც მათ დაეხმარება რიცხვების
შედგებილობის უკეთ დასწავლასა და რიცხვების სათანრიგო ერთეულებად წარმოსახვასა და
გამოსახვაში.
გამოვიყენებთ 100 წრისაგან შემდგარ აბაკს.აბაკის უკიდურეს მარჯვენა სვეტს პირობითად დაერქმე-
ვა ერთეულების სვეტი, მის მარცხნივ მდებარეს-ათეულების, შემდეგს-ასეულების და ა.შ. ამ მეთო-
დით მოსწავლეები შეადგენენ სამნიშნა, ოთხნიშნა...რიცხვებს, რაც მათ დაეხმარება რიცხვების
შედგებილობის უკეთ დასწავლასა და რიცხვების სათანრიგო ერთეულებად წარმოსახვასა და
გამოსახვაში.
Comments
Post a Comment